Nye beskatningsregler i 2020: Det betyder de for dig som firmabilist.

Hvad koster det at have firmabil efter de nye beskatningsregler på firmabiler, og kan det overhovedet betale sig? Læs med her, og find hoved og hale i de nye beskatningsregler. Så får du også et trick til, hvordan du kan minimere effekten af de nye regler.

Beskatningsreglerne fortalt på ét minut

Som firmabilist betaler du skat af bilens værdi. Tidligere var denne værdi lavere end den pris, du som privatperson vil kunne få hos bilforhandleren. Den forskel ville regeringen gerne udligne. Derfor skal beskatningsgrundlaget nu genberegnes ca. 4 måneder efter, at bilen er indregistreret. Genberegningen bliver baseret på en teknisk nypris, som ofte er højere. De nye regler gælder biler indregistreret efter 1. februar 2020.

Så hvad koster det?

En genberegning vil altid være påvirket af markedet ved genberegningsøjeblikket. Derfor kan det være svært at spå om hvad genberegningen kommer til at betyde. Men i bilbranchen formoder man, at de fleste biler bliver dyrere. FDM har for Berlingske lavet et regnestykke på Volkswagen Passat 2,0 Elegance med en vurdering af, at den vil stige 100.000 i forbindelse med genberegning af beskatningsgrundlaget. Det kommer i sidste ende til at betyde 10.000 i ekstra i årlig beskatning.

Dog viser vores egne erfaringer, at det ikke ser helt så slemt ud på de genberegninger, der bliver lavet pt. Det ændrer selvfølgelig ikke på usikkerheden, når man som firmabilbruger ikke kender udgiften på forhånd.

Udfyld formularen nederst, hvis du vil se konkrete eksempler på genberegninger.

Du kan minimere ekstraregningen

Når der pludselig er risiko for en dyrere beskatning, bliver det økonomisk fordelagtigt at have firmabil med kort bindingsperiode. Jo kortere bindingsperiode, desto kortere tid hænger firmabrugeren på den ”potentielt” dyrere ekstraregning. Vi siger potentielt her, da vi ikke kan sige, hvor meget dyrere bilen bliver.

Hos Dribe at Work kan dette betyde økonomisk fordel for firmabrugere på to måder:

  • Hvis bilen bliver for dyr, kan føreren skifte bil allerede efter 9 måneder. Det vil sige, at firmabilføreren kun hænger på den dyrere beskatning i 5 måneder kontra 32 måneder på en typisk 3 årig erhvervsleasingaftale.
  • Under alle omstændigheder udskiftes alle biler én gang om året. Det vil sige, at brugeren hvert år får 4 måneder til en formentligt lavere beskatning.

Hvornår og for hvem gælder de nye regler?

De nye regler for beskatning af firmabil gælder på alle firmabiler indregistreret efter 1. februar 2020. Derfor vil vi i løbet af de næste par måneder kunne begynde at se de første faktiske genberegninger, og det vil kunne fortælle lidt mere om risikoen.

Kort om de nye beskatningsregler:

  • Reglerne trådte i kraft 1. februar 2020 og gælder alle firmabiler indregistreret herefter.
  • De nye regler betyder også, at hybrid og elbiler bliver billigere i beskatning.
  • Leasingselskabet oplyser fører og virksomhed om den nye beskatning.
  • Virksomheden er forpligtet til at opdatere lønsystemer med den nye beskatning.

 

Få tilsendt konkrete genberegninger

Skriv dig op her, hvis du vil se konkrete genberegninger på vores mest populære firmabiler.

first_name
last_name
email
email_opt_in;sms_opt_in
Når du tilmelder dig behandler vi dine personoplysninger i overensstemmelse med databeskyttelseslovgivningen og vores privatlivspolitik.

Relaterede artikler