Hvad er den bedste firmabil til leasing i 2020?

Når jeres virksomhed har truffet en beslutning om at erhvervslease jeres firmabiler, er det næste gode spørgsmål selvfølgelig: Hvilken firmabil er den bedste?

I Danmark findes der rent faktisk en kåring for den slags. I 2020 vandt BMW 320d prisen efter et tæt ræs mod de andre nominerende modeller. De nominerende biler til den bedste firmabil 2020 var:

  • BMW 320d Touring aut. M Sport
  • Skoda Superb Combi Business Executive
  • Passat Variant Elegance Plus 2,0 TDI DSG
  • Mercedes-Benz C 220d stationcar AMG-line
  • Audi A4 Avant Advanced Prestige Tour Plus
  • Volvo V60 D4 Momentum
  • Peugeot 508 SW GT-Line EAT8 Blue HDI 163 hk
  • Ford Mondeo ST-Line, stationcar, 2.0 EcoBlue, 190HK
  • Kia Optima SW PHEV
  • Toyota Camry 2.5 VVT-i Hybrid H4

Når den bedste firmabil kåres, består juryen af otte professionelle firmabilister, to motorjournalister og en fysioterapeut, som bedømmer ergonomien i bilerne. Det er en broget skare, hvilket er et godt eksempel på, at titlen som bedste firmabil afhænger af øjnene, der ser.

I denne artikel vil vi prøve at grave et spadestik dybere end blot at liste navnene på vinderen og de nominerede.

Vi vil i stedet svare på, hvad der kendetegner de bedste firmabiler i 2020. Hvilke egenskaber har bilerne, og hvilke nye trends gør sig gældende i forhold til de bedste firmabiler?

Bedste firmabil handler om smag og kvalitet

Hvilken firmabil er den bedste?

Svaret afhænger selvfølgelig af, hvem I spørger. Alligevel er der nogle generelle tendenser, som gør sig gældende, når virksomheder og medarbejdere vælger firmabiler.

For at blive klogere på de bedste firmabiler har vi sat os sammen med Tobias Jensen. Han er Account Manager hos Dribe at Work, hvor han også arbejder med at udvikle og optimere produkter til erhversleasing. Han har arbejdet med erhvervsleasing i mange år og ved, hvad virksomheder kigger efter, når de skal finde den “bedste firmabil”.

“Virksomheder har selvfølgelig forskellige opfattelser af, hvad den bedste firmabil er. Men der er jo ikke nogen tvivl om, at kvaliteten skal være i top. Fornemmelsen, man får, når man sidder i en lækker bil, skal være der. Det er jo også derfor, at vi ser, at mærker som BMW, Volvo, Mercedes og Audi altid er populære hos danske erhvervsleasere,” siger Tobias Jensen.

Han nævner, at eksempelvis Ford og folkevognen traditionelt set også er populære firmabiler i Danmark omend i en lidt lavere prisklasse end BMW, Volvo, Mercedes og Audi.

Generelt er det faktorer som køreegenskaber, komfort, sæder, ergonomi, økonomi og bilens udstyr, som er i fokus, når danskerne vælger firmabil.

Signalværdien er i fokus.

Bedste firmabil handler dog ikke udelukkende om bilens køreegenskaber, økonomi og andre mere traditionelle parametre, som vi også kender fra personbilernes verden.

Når vi taler om bedste firmabil for jeres virksomhed, handler det også om, hvilket signal virksomheden ønsker at sende til omverdenen. Når en potentiel kunde eller samarbejdspartner ser bilen trille ind ad indkørslen, skal de helst – bevidst eller ubevidst – genkende værdifællesskabet mellem firmabil og virksomhed.

“Alle biler sender et budskab, som gerne skal være i tråd med de værdier, en virksomhed vil forbindes med. Hvis I eksempelvis gerne vil forbindes med klimabevidsthed og grøn energi, virker det ikke så overbevisende at trille rundt i en bil, der kører otte kilometer på literen. Så er det måske en elbil i stedet for. Hvis virksomheden ønsker at fremstå udpræget fremadsynet og teknologisk med-på-beatet, kører man nok heller ikke rundt i en model af et mindre mærke, der har flere år på bagen, men en ny Audi,” siger Tobias Jensen.

Bedste firmabil i 2020?

Netop klima og køreteknologi er nogle af de parametre, som Tobias Jensen spår en stor fremtid som kriterier, når danske virksomheder skal vælge firmabil.

Han kommer her med sit bud på nogle af de egenskaber, som vil tegne de bedste firmabiler i den nærmeste fremtid:

  • Føreassistentsystemer: Gør det nemmere at køre og styre bilen. Er gradvist ved at blive standardudstyr, men er helt klart noget af det, mange førere, og derigennem virksomheder, efterspørger.
  • Miljøvenlighed: Bliver ikke nødvendigvis topprioritet for alle, men flere og flere virksomheder har det skrevet ind i deres bilpolitik, at medarbejderne skal køre i så miljøvenlige biler som muligt.
  • Informationspanel og dashboard: Skal være funktionelt og flot designet. Navigation skal være nemt at bruge.
  • Sikkerhedssystemer: Bilen skal være udstyret med det bedste inden for sikkerhedsteknologi. Det er et område, som flere og flere virksomheder og medarbejdere gerne vil betale mere for.
  • Komfort: Man skal sidde godt og ergonomisk sundt. Handler selvfølgelig også om køreglæde.

Tobias Jensen nævner en sidste faktor, som, han tror, kan vende op og ned på, hvad danskerne betragter som de bedste firmabiler: Nemlig den nye lovgivning for genberegning på leasede firmabiler, som trådte i kraft 1. februar 2020.

Genberegning tilskynder downsizing.

Lovgivning om genberegning – som blev indført i forbindelse med finanslovsaftalen i 2019 – betyder nemlig, at leasede firmabiler fremover skal have deres beskatningsgrundlag genberegnet fire måneder efter første indregistrering. Læs mere om reglerne for beskatning, genberegning og se konkrete regneeksempler her.

I praksis betyder det, at erhversleasere på firmabiler kan ende med at blive beskattet af en højere værdi, end de oprindeligt havde budgetteret med. Lige pludselig vil den månedlige udgift til bilen stige, og medarbejderen kan stå med en leasingaftale på hænderne, der har 44 måneder tilbage at løbe på, som pludselig er blevet væsentligt dyrere.

Genberegning er stadig en forholdsvis ny størrelse, og effekten af lovgivningen kan endnu ikke aflæses i markedet. Tobias Jensen forventer dog, at lovgivningen kan medføre, at danskerne vil vælge mindre firmabiler – med mindre udstyr – for at have luft i det månedlige bilbudget, hvis genberegningen efter de første fire måneder skulle medføre en stigning i beskatningsgrundlaget.

“Vi har hørt de første skrækhistorier om medarbejdere, der oplever, at værdien er blevet genberegnet, så den månedlige udgift til firmabilen er steget markant. Når konsekvensen af genberegning bliver mere velkendt, tror jeg, vi vil se, at mange vælger at indlægge en buffer i deres valg af firmabil, så der er budget til en eventuel stigning i beskatningsgrundlaget,” siger Tobias Jensen.

Mere fleksibilitet og mindre maksimering

Netop faktoren med genberegning kan betyde, at danskerne vil begynde at stille andre krav til deres firmabiler.

Det økonomiske aspekt kan blive mere dominerende, og det samme kan efterspørgslen på leasingaftaler, som tilbyder større fleksibilitet end den traditionelle løbetid på 36-48 måneder.

Om et til to år vil den bedste firmabil sandsynligvis ikke længere være den “største” BMW, men en mere ydmyg model i en omstillingsparat leasingaftale.

“Hos Dribe at Work har vi eksempelvis fokus på kortere leasingaftaler af ni måneders varighed, som gør det væsentligt mindre problematisk, hvis den leasede model bliver dyrere efter fire måneder,” siger Tobias Jensen.

Han fremhæver ligeså Dribe at Works 100 pct. digitaliserede platform som et redskab, der kan gøre op med nogle af de faste dogmer inden for leasing af firmabil. Der er nemlig en tendens til, at medarbejdere bruger det fulde rådighedsbeløb, når de skal sammensætte deres kommende bil.

“Det er menneskelig natur: Man prøver at maksimere den værdi, man har fået stillet til rådighed med firmabilen. Også selvom det ikke nødvendigvis medfører en bedre køreoplevelse eller en bil, man bliver gladere for,” siger Tobias Jensen.

Dribe at Works mobilapp – som er platformen, hvor medarbejderne vælger deres firmabil – er nemlig designet på en måde, så medarbejderne ikke kan se prisen på bilen, når de sonderer udvalget. De kan kun se det, som betyder noget for dem som fører: Bilens beskatningsgrundlag.

Medarbejderne præsenteres for et udvalg, som ikke overstiger den beløbsgrænse, medarbejderne har aftalt med virksomheden. Bilens nøjagtige pris er dog skjult. Dermed kan medarbejderne i deres første gennemgang af udvalget ikke gå på “jagt” for at maksimere beløbsgrænsen.

Det betyder i sidste ende, at medarbejderen vælger den bil, vedkommende helst vil have i stedet for per instinkt absolut at vælge en af de dyreste modeller. Det betyder også, at virksomhedens samlede månedlige udgifter til deres leasede firmabilsflåde bliver mindre, for det er ikke nødvendigvis længere alle medarbejdere, der vælger den dyreste model.

Mere fleksiblitet, mere reel valgfrihed og mindre værdimaksimering. Det er måske i virkeligheden det, der er fremtidens bedste firmabil.

GO ON
GET THE APP