Hvad koster det at lease en firmabil?

Er I indimellem i tvivl, om I har den mest hensigtsmæssige struktur for firmabilerne i jeres virksomhed?

Så har I helt sikkert spurgt jer selv: Hvor meget koster det at lease en firmabil?

Inden I henvender jer til et leasingselskab – eller begynder at udforme en bilpolitik for virksomheden – er det en god idé at sætte sig ind i, hvad det koster at lease en firmabil, og ikke mindst hvorfor det koster, hvad det koster.

Hvordan sammensættes prisen for en leaset firmabil? Hvilke faktorer er i spil? Det bliver I klogere på her i artiklen.

Vi begynder med det helt basale: Et konkret eksempel for den samlede månedlige pris for leasing af firmabil (også kaldet TCO, total cost of ownership).

Men husk nu at læse med i de afsnit, der følger bagefter. Det er her, I får alle hemmelighederne om, hvordan prisen sammensættes, og hvad det betyder for, hvilken firmabil jeres virksomhed skal vælge.

Total cost of ownership: Hvad koster det at lease en firmabil?

Bilen: Volkswagen Passat Variant Elegance PLUS 2.0 TDI 150

Inklusiv:

  • Service og vedligeholdelse
  • Forsikring
  • Glasskadedækning
  • Sommer- og vinterdæk inkl. dækskifte og -opbevaring
  • Grøn ejerafgift
  • Vejhjælp
  • Kørselsbehov: 30.000 kilometer om året

Virksomhedens månedlige TCO (total cost of ownership): Omkring 5.500 – 5.999 kroner eksklusiv moms afhængigt af leasingaftalen.

Hvorfor koster erhvervsleasing, hvad det koster: Prisen forklaret.

Når vi skal svare på, hvor meget erhvervsleasing koster, skal vi først og fremmest være opmærksomme på de nøgleinformationer, prisen er sammensat af:

  • Kørselsmønster: Hvor mange kilometer kører bilen om året?
  • Løbetid: Hvor lang tid varer leasingaftalen?

Set fra leasingselskabets perspektiv er der to grunde til, at netop kørselsmønster og løbetid er så definerende for, hvad det koster at lease en firmabil.

  • Serviceomkostninger: Kørselsmønsteret giver leasingselskabet en klar indikation på, hvad serviceomkostningerne til bilen bliver. Flere kilometer på vejen betyder også flere besøg på værksted, dækskifte og service i almindelighed, som leasingselskabet skal betale (hvis der er tale om en operationel leasingaftale og ikke en finansiel leasingaftale. Operationel leasing er med afstand den mest udbredte erhvervsleasing).
  • Restværdi: Det hele leder hen til den altafgørende restværdi: Hvad kan leasingselskabet tjene på bilen, når leasingaftalen med jeres virksomhed er ophørt?

Når vi ser på, hvad det koster at lease en firmabil, er restværdien den afgørende faktor. Hvis I har et stort kørselsbehov, slider de mange kilometer på bilen, og serviceomkostningerne stiger. Samlet set betyder det, at virksomhedens månedlige ydelse stiger, for leasingselskabet får en mindre værdifuld bil tilbage, når leasingaftalen er udløbet.

Der er selvfølgelig også andre elementer inkluderet i jeres ydelse. Forsikringer og ejerafgift for eksempel, men de koster det samme uanset, hvor meget I kører, og hvad løbetiden er på leasingaftalen.

Det er restværdien, som er den helt afgørende faktor for, hvad det koster at lease en firmabil.

Høj restværdi på trods af mange kilometer.

Betyder det så, at prisen for erhvervsleasing udelukkende afhænger af kørselsmønster og løbetid?

Som I nok havde regnet ud, er det ikke helt så simpelt.

Bilers værdi falder nemlig ikke i det samme synkrone tempo. Nogle mærker og modeller har leasingselskaberne så meget tiltro til, at bilerne i princippet kan tilbagelægge flere hundredtusinder kilometer, men stadig bevare relativt meget af deres oprindelige værdi.

Andre biler skal ikke køre særlig mange kilometer før, at værdien på bilen begynder at falde betydeligt. Af samme årsag – og det kan virke paradoksalt – betaler det sig ikke altid for virksomheder at lease små biler, selvom købsprisen er markant lavere end større modeller.

De små biler risikerer at falde så meget i værdi, at der ikke er nogen restværdi tilbage til leasingselskabet at tjene penge på. Og så er leasingselskabet “tvunget” til at placere en større andel af regningen hos kunden, som i dette tilfælde er din virksomhed.

“Jo højere restværdien er, desto højere er gensalgsværdien set fra leasingselskabets stol. Tag nu en Audi A4 Avant Advanced Prestige Tour Plus, som var nomineret til årets firmabil i 2020, den kan altså sagtens gennemføre 48 måneder med 30.000 kilometer om året-leasing, men stadig have god værdi i gensalget. Det er en bil, der er så stor tiltro til på markedet. Den dynamik gælder ikke for alle modeller,” forklarer Tobias Jensen, som er Account Manager hos Dribe at Work.

Hvor koster erhvervsleasing egentlig?

Nu vi er ved nuancerne: Hvad det koster at lease en firmabil handler ikke udelukkende om virksomhedens ydelse.

Hvis vi bevæger os en smule væk fra kroner og øre – og så alligevel ikke helt – kan I også regne en faktor som fleksibilitet ind i prisen.

Hvis jeres virksomhed har en flåde på 50 biler, og fem af dem pludselig ikke bliver brugt længere. Måske på grund af udskiftninger i jeres stab. I har måske 24 måneder tilbage af jeres leasingaftale. Hvad gør I så? Det er en dyr affære at købe sig ud af leasingaftalen.

Her kan mere fleksible leasingaftaler – på ni måneder for eksempel – være den ting, der redder budgettet i jeres samlede leasingøkonomi. I slipper nemlig for at betale jer ud af aftalerne. Derfor kan bilen med den laveste ydelse nogle gange vise sig at være den dyreste model, hvis leasingaftalen ikke er fleksibel eller gearet til omstilling.

Derfor handler det om – når I skal vurdere, hvad erhvervsleasing koster – at tænke mere holistisk end blot at kigge på den månedlige ydelse.