Læsetid: 3 minutter.

Sådan kommer du i gang med TCM

Om få minutter har du svar på spørgsmålene:

  • Hvad er TCM?
  • Hvad omfatter de skjulte omkostninger til firmabil?
  • Hvordan kommer man i gang med TCM?

Figur 1: Total Cost of Mobility

(Figur 1 illustrerer de totale omkostninger involveret i en firmabil: 100% kendte omkostninger + 17% skjulte omkostninger.)

Hvad er TCM?

Du kender måske udtrykket TCO – total cost of ownership – altså de samlede kendte udgifter til firmabilen. Hos :Dribe vil vi gerne præsentere dig for TCM – total cost of mobility, som også dækker over de skjulte omkostninger til firmabilflåden.

Hvad er det for nogle skjulte omkostninger? Godt spørgsmål.

En virksomhed med 30 helt almindelige og typiske danske firmabiler overser ca. 440.000 kroner om året. Det lyder af meget, men det er simpelthen ekstraudgifter, der ikke er regnet ind i budgettet for bilflåden.

I har måske selv en firmabil, der pt bare holder og samler støv, fordi den venter på en ny fører?

Underudnyttelse er én af de ekstraudgifter, som man overser i budgetteringen.

Det skal vi gøre noget ved.

Hvad omfatter de skjulte omkostninger til firmabil?

De kendte omkostninger omfatter afskrivning, rente, service, forsikring, ejerafgift, vejhjælp, dæk service, vedligehold, brændstof og vask.

De skjulte omkostninger omfatter underudnyttelse, bestillingshåndtering og administration. Firmabiler holder gennemsnitlig stille i 3 måneder under en 48 måneders leasingperiode. Den tid virksomheden bruger på at administrere flåden er ofte svær at beregne, og man glemmer ofte at indregne den tid firmabilføreren bruger på at undersøge, bygge, bestille og ombestille ny firmabil.

Desuden omfatter bestillingshåndtering og administration aktiviteter som håndtering af bilpolitik, opstart af medarbejder, introduktion, bilvalg, benchmark, ordrer og leveringskoordination, m.m. Der forbruges i gennemsnit 49 minutter per måned/per bil for en administrativ medarbejder med 35.000 kr. i løn.

De fleste virksomheder ville nok gerne bruge en halv million på vækst, personalepleje – eller tør man sige det – større firmabiler.

Hvordan kommer jeg i gang med TCM?

Først og fremmest handler det om, at blive bevidst om de skjulte omkostninger. At tænke i Total Cost of Mobility er et stort skridt i den rigtige retning. I bund og grund handler om at udnytte firmabilerne optimalt – lige fra bestillingen til administration og selve brugen af bilerne.

Der er en række faktorer, der kan forhindre optimal udnyttelse:

  • Høj medarbejderudskiftning.
  • Organisationsændringer.
  • Ny lovgivning på området – miljø og afgiftsområdet.
  • Konjunkturer – opgang og nedgang i markedet.

Til gengæld kan du undgå de skjulte omkostninger, hvis du sørger for:

  • At det er nemt for medarbejderen at vælge firmabil og skifte firmabil.
  • At du som virksomhed eller flådeadministrator altid har et samlet overblik over flåden uden for mange klik. At du har et klart billede de forskellige udgifter der udgør TCO – fx det samlede brændstofforbrug, afgifter, CO2-udledning.
  • At vælge kortest mulige bindingsperioder, så virksomheden nemt regulerer flådens størrelse.

Optimér jeres firmabilspolitik i dag:

Med en skræddersyet bilpolitik, der tager højde for både økonomi, miljø og ikke mindst medarbejdernes ønsker, kan du stå med udsigt til både besparelser på bundlinjen og øget medarbejdertilfredshed.

Få 10 gode råd til, hvilke overvejelser du kan gøre dig, inden du sammensætter en god firmabilpolitik.