10 gode råd til din firmabilpolitik.

Med en skræddersyet bilpolitik, der tager højde for både økonomi, miljø og ikke mindst medarbejdernes ønsker, kan du stå med udsigt til både besparelser på bundlinjen og øget medarbejdertilfredshed.

Vi giver dig her 10 gode råd til, hvilke overvejelser du kan gøre dig, inden du sammensætter en god firmabilpolitik.

1. Sæt en TCO-grænse
Det er en god idé at sammensætte en bilpolitik, der bygger på Total Cost of Ownership (TCO) eller med andre ord bilens totalomkostninger i brugsperioden og ikke blot bilens pris. Fx kan en bil til 300.000 kr. i beskatningsgrundlag sagtens have højere TCO end en bil til 350.000 kr.

TCO’en kan fx inkludere: værditab, brændstof, forholdsmæssig registreringsafgift, service og vedligehold, ejerafgift, vejhjælp, forsikring, ekstraudstyr, sommer-/vinterdæk samt opbevaring og skifte.

2. Få styr på kontraktlængden
Gå efter firmabiler med en kort bindingsperiode. På den måde undgår du i højere grad besværet med at genplacere firmabil efter medarbejdere, der stopper. Samtidigt kan medarbejderne skifte bilen løbende og bedre tilpasse den til behov og arbejdsopgaver.

3. Sæt rammer for bilkategori
Sæt rammer for, hvilke biltyper, der skal indgå i din virksomheds bilflåde. Skal det fx være en sedan, stationcar, hatchback eller cabriolet, som dine medarbejdere kan vælge imellem? En klar definition af bilkategori sparer både medarbejderne og virksomheden for en masse tid. Samtidigt har du mulighed for at styre det image, som din virksomhed sender udadtil.

4. Overvej bilmærkerne
Det er meget individuelt, hvilke bilmærker, man er mest til. Derfor kan en god sammensætning af forskellige bilmærker i bilflåden tilgodese enhver smag.

5. Hav styr på standardudstyr
Det er en god idé, hvis din bilpolitik indeholder krav om sikkerhedsudstyr som smarte assistent-systemer fx lane assist og adaptiv fartpilot, Bluetooth, p-sensorer og bakspejl med automatisk nedblænding af hensyn til trafiksikkerheden.

6. Kig på ekstraudstyr
Ekstraudstyr kan påvirke bilens TCO mærkbart, og det er derfor en fordel at fastlægge nogle helt klare retningslinjer for, hvilket udstyr medarbejderne kan vælge. Meget ekstraudstyr har ingen værdi i sig selv, men kan være en stor omkostning.

7. Hvilken type brændstof?
Skal det være diesel, benzin, el eller hybrid? Der er fordele og ulemper ved dem hver især. I sidste ende afhænger det bedste valg helt og holdent af enkelte medarbejders kørselsbehov, så sørg derfor for at have lidt forskelligt repræsenteret i bilflåden.

Læs mere om fordelene, som el-biler i bilflåden giver jer.

8. Tænk på energiklasser og miljøbelastning
Du kan med fordel sætte grænser for bilernes maksimale CO2-udledning i bilpolitikken. Det vil have en positiv påvirkning på både bilflådens grønne profil og virksomhedens grønne regnskab. Hav et krav om firmabilernes energiklasser i firmabilpolitikken. Ca. 15-20 % af TCO på en firmabil udgøres af brændstof, og derfor er det en god idé at overveje energiklasser både af hensyn til omkostninger og CO2-udledning.

9. Hold den røde tråd med jeres farver
Hvis din virksomhed har en brandmanual med bestemte farver, kan I få jeres firmabiler folieret i den bestemte farve, så I holder den røde tråd i jeres branding af virksomheden. Måske har I også et ønske om at få trykt jeres logo på firmabilerne.

10. Overvej 2 firmabilleverandører
I kan med fordel overveje, om I skal have mere end én leverandør af firmabiler. Det kan give jer mere fleksibilitet og vil ofte betyde bedre service til firmabilbrugerne. Fx hvis en ny medarbejder skal bruge firmabil fra første dag, og der er lang leveringstid hos jeres primære firmabilleverandør. Eller hvis I i jeres flåde har en række biler uden faste førere. Her vil der ofte være behov for et setup, der afviger fra det de store leverandører tilbyder.

 

Det bedste grundlag for jeres beslutning
Når I har løbet ovenstående overvejelser igennem, har I et fortrinligt udgangspunkt for at optimere jeres virksomheds bilpolitik. Det vil også gøre det nemmere for en firmabiludbyder at afdække jeres behov og vejlede dig og din virksomhed, når I skal træffe de endelige beslutninger og underskrive en aftale.

Hør mere om Dribe at Work
Har du lyst til at høre, hvordan vi i Dribe at Work kan gøre en forskel for dig og din virksomhed, så tøv ikke med at kontakte os på 70 23 74 22 eller info@dribe.dk

Relaterede artikler