Læsetid: 5 minutter.
Virksomheder overser næsten 20% af deres totale udgifter til firmabil
Figur 1: Total Cost of Mobility
(Figur 1 illustrerer de totale omkostninger involveret i en firmabil: 100% kendte omkostninger + 17% skjulte omkostninger.)
Beregning: 440.000 kr i skjulte omkostninger på et år.
En virksomhed med 30 helt almindelige og typiske danske firmabiler overser ca. 440.000 kroner om året. Ekstraudgifter der ikke er regnet ind i budgettet for bilflåden.
Hvordan hænger det sammen – tænker du nok. Figur 1 ovenfor siger det meste. Ekstraregningen gemmer sig i underudnyttelse, administration og bestillingshåndtering. Fx holder en firmabil i gennemsnit stille – uden fører – i 3 måneder ud af 48 måneders periode.
I har måske selv en firmabil, der pt bare holder og samler støv, fordi den venter på en ny fører?
Og så har vi ikke talt om den tid virksomheden bruger på at administrere flåden – og slet ikke den tid firmabilføreren bruger på at undersøge, bygge, bestille og ombestille ny firmabil.
Hvad er 440.000 kr. værd?
De fleste virksomheder ville nok gerne bruge en halv million på vækst, personalepleje – eller tør man sige det – større firmabiler.
Det er tid til, at der kommer nye boller på suppen. Men hvordan?
DERFOR SKAL DU REGNE MED TCM OG IKKE TCO
Når du har med firmabiler at gøre kender du sikkert udtrykket TCO – total cost of ownership. Altså de samlede kendte udgifter til firmabilen. Men hos Dribe vil vi gerne præsentere dig for TCM – total cost of mobility, hvor vi har indregnet de skjule omkostninger til firmabilflåden.
Sådan lavede vi beregningen
Vi har taget udgangspunkt i 30 typiske firmabiler, en leasingperiode på 48 måneder, 25.000 km årligt og en brændstofpris på 10 kr. per liter.
De kendte omkostninger omfatter afskrivning, rente, service, forsikring, ejerafgift, vejhjælp, dæk service, vedligehold, brændstof og vask.
De skjulte omkostninger omfatter under-udnyttelse, bestillingshåndtering og administration. Firmabiler holder gennemsnitlig stille i 3 måneder under en 48 måneders leasingperiode.
Bestillingshåndtering og administration omfatter håndtering af bilpolitik, opstart af medarbejder, introduktion, bilvalg, benchmark, ordrer og leveringskoordination, m.m. Der forbruges i gennemsnit 49 minutter per måned/per bil for en administrativ medarbejder med 35.000 kr. i løn.
Figur 2: TCO vs TCM
Hvordan man undgå de skjulte omkostninger?
Først og fremmest handler det om, at blive bevidst om de skjulte omkostninger. At tænke i Total Cost of Mobility er et stort skridt i den rigtige retning. I bund og grund handler om at udnytte firmabilerne optimalt – lige fra bestillingen til administration og selve brugen af bilerne.
Der er en række faktorer, der kan forhindre optimal udnyttelse:
- Høj medarbejderudskiftning.
- Organisationsændringer.
- Ny lovgivning på området – miljø og afgiftsområdet.
- Konjunkturer – opgang og nedgang i markedet.
Til gengæld kan du undgå de skjulte omkostninger, hvis du sørger for:
- At det er nemt for medarbejderen at vælge firmabil og skifte firmabil.
- At du som virksomhed eller flådeadministrator altid har et samlet overblik over flåden uden for mange klik. At du har et klart billede de forskellige udgifter der udgør TCO – fx det samlede brændstofforbrug, afgifter, CO2-udledning.
- At vælge kortest mulige bindingsperioder, så virksomheden nemt regulerer flådens størrelse.
CASE: LANGE LEASING AFTALER VAR FOR DYRT FOR Brogaarden
Brogaarden forhandler dyrefoder og har hovedkontor og butik i Lynge og butikker i Hørsholm og Gentofte.
For at minimere deres omkostninger leaser de deres firmabiler med aftaler, som binder dem i fire år adgangen.
Men det har været en løbende udfordring bl.a. pga. medarbejderudskiftning, fortæller Rolf Momberg-Jørgensen, salgs- og marketingdirektør og medejer af handelsvirksomheden Brogaarden. Han siger:
”Vores sælger fik nyt job, og nu har bilen stået her i ti måneder. Det har kostet os 60.000 kroner.”
Trods opmærksomhed på optimering og udnyttelse har Brogaarden, som så mange andre, oplevet, at helt almindelige ændringer i forretningsforhold kunne sætte en pind i hjulet på besparelserne, når de var bundet af lange leasingaftaler.
Du kender det måske selv?
Grundet de lænkende leasingaftaler var det naturligt for Brogaarden at søge mod :Dribe, og efter en samtale med :Dribe at Work-teamet fandt de en mere fleksibel løsningen, som bedre matchede Brogaardens behov til ca. samme pris.
“Vi kan i dag løbende udskifte vores firmabiler, så de hele tiden matcher vores behov og vores grønne profil.”
– Rolf Momberg Jørgensen | Brogaarden.
Du kan læse mere om, hvorfor Brogaarden skiftede traditionel erhvervsleasing ud med firmabiler på abonnement her: